Waar komt het gevoel van (on) veiligheid vandaan?

Wat zorgt ervoor dat roddels, ook al weet je dat ze niet waar zijn, impact hebben?

Vorige week kregen we een verzoek van school. Of wij in het weekend met onze kinderen willen praten over de roddelaccounts op TikTok. Scholen in Nederland worden erdoor overspoeld, staat er.  

 

Docenten en scholieren zijn het mikpunt van allerlei onwaarheden die worden verspreid. De politie is al ingeschakeld.

 

Aangezien ik inderdaad onder een steen leef, wendde ik mij eerst tot google voor meer informatie.

 

De aanleiding voor de roddel-kanalen op TikTok schijnt de Amerikaanse serie Gossip Girl te zijn. Want ja, we willen graag oorzaken en gevolgen aanwijzen.

 

Scholieren verspreiden anoniem roddels zoals:

 

“Is … uit H5 zwanger?”

“Ik hoorde dat… (naam docent) een relatie heeft met de moeder van …”

“… mag wel eens een diëtist bezoeken.”

 

Na de plaatsing online worden de accounts snel weer verwijderd. Dit maakt het lastig om erachter te komen wie de daders zijn. Daders, want we hebben hier te maken met een strafbaar feit.

 

Zou je dat ook leren van Gossip Girl?

 

Nu lees ik in de mail van school dat:

De roddelaccounts zorgen voor sociale onveiligheid

 

Verderop staat dat de impact groot is voor degene die onderwerp is van de roddels. En dat ze hopen op meer bewustwording over de gevolgen van gedrag op social media.

 

Net als de school hoop ik ook dat elke leerling zich veilig voelt op school en online (en op alle andere plekken). Het idee niet veilig te zijn is onaangenaam en dat is waarschijnlijk erg zacht uitgedrukt. Dat gun ik niemand.

 

En, er ligt ook een mooie kans.

 

Want deze hele situatie kan een uitnodiging zijn om eens te kijken naar waar je gevoel van (on)veiligheid zich bevindt, waar het vandaan komt.

 

Eén aanwijzing is dat lang niet iedereen hetzelfde reageert op deze roddels. Er zijn leerlingen en docenten die zich veilig wanen zelfs ondanks deze explosie van roddels. Ze denken misschien nog zo ga je niet met elkaar om. Maar daar zetten ze een punt en ze gaan door.

 

Wat zorgt er dan voor dat dezelfde type roddels op anderen zo’n impact hebben?

 

Als het niet van die roddels komt waarvan dan? Precies dat gesprek wil ik wel eens voeren met mijn kinderen.

 

 

(Later bleek dat, zo moeder zo zoons, mijn kinderen ook onder een steen leven.

We hadden een leuk gesprek, maar ze denken nu allebei na over het opstarten van een roddelaccount…)